A jelenben alakítjuk a jövőt. Erőforrásaink végesek, hatékonyan kell velük gazdálkodnunk. Így, amikor stratégiára gondolunk, a fenntarthatóság az elsődleges cél. A fogalom, eleve nélkülözhetetlen mottóvá vált az elmúlt években, amikor a felelős vállalatok és szervezetek mind arra törekedtek, hogyan termeljenek profitot úgy, hogy közben nem növelik a biológiai lábnyomot. A világjárvány okozta gazdasági helyzet azonban új szempontokat is hozott, melyeket nem árt marketinges szemmel is vizsgálni.

A zöld marketing fogalma és a fenntarthatóság stratégiába illesztése már nem új a szakma képviselőinek. Most azonban, a gazdasági helyzet okozta nehézségekkel terhelten, nem árt, ha belenézünk kicsit mélyebben a fogalomban rejlő lehetőségekbe.
A fenntarthatóság az élet minden területén megjelenő folyamat, mely egy rendszer hosszú távú fennmaradást biztosító kialakítását jelenti. Legelterjedtebb meghatározását 1987-ben az ún. Brundtland Bizottság fogalmazta meg: „A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely megfelel a jelen igényeinek anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékeinek a saját szükségleteik kielégítésére és életstílusuk megválasztására való képességét.” Hogyan értelmezhetjük ezt ma, 2021-ben a piaci szférában? Mit tehet egy felelős vezető ügyfelei megtartásáért? Mit tehetünk partnereinkért, beosztottjainkért, társainkért, kapcsolatainkért?
Felértékelődnek a kapcsolatok

Az idei év kulcsszava az ügynökségek, vállalatok, szervezetek esetén a károk enyhítése, mérséklése és a fennmaradás, további működés érdekében a kapcsolatokról és azok ápolásáról szól. Ez nem azt jelenti, hogy nem lesznek új ügyfelek, de a vészterhes időkben jó mindig áttekinteni ügyfélkörünket, valami pluszt adni, törődni. Jóval könnyebb fenntartani a kapcsolatot a már meglévő partnerrel, mint újakat szerezni. Nem árt átgondolni, hányan vannak, milyen jellegű odafigyelést igényelnek, milyen profillal, milyen elvárásokkal rendelkeznek.
Összegezve, soha ennyire nem volt még szükség az ügyfél-orientált hozzáállásra, mint most, hiszen ha partnereid elégedettek, meg tudod tartani őket, vonzzák köréd az új klienseket. Elemezd ki mindegyikőjüknél, mi az a szolgáltatás, vagy segítségnyújtás, amit még nem adtál neki, és a profiljába vág. Gondoskodj róluk.
Egyszerűen csak adj!
Egy friss tanulmány kimutatta, a tartalommarketing háromszor hatékonyabb, és háromszor több érdeklődőt hoz, mint a hagyományos marketing, és hatvankét százalékkal kevesebbe kerül. Legyen a tartalomszolgáltatás az első helyen mostantól. Amikor kitűzöd a célt, hogy a tartalommarketinget helyezed a fókuszba, ne akarj eladni. Ne akarj olyan szövegeket írni, melyek valamilyen termék vagy szolgáltatás vásárlására ösztönzik az olvasót. Egyszerűen csak adj. Adj az embereknek olvasnivalót, tudást, érdekességet, betekintést abba, amit csinálsz. Vezesd be őket olyan fogalmakba, melyek az átlagembernek ismeretlenek, vagy frissítsd fel tudásukat összegzésekkel, elemzésekkel. Hívd fel a figyelmüket olyan dolgokra, melyek szolgálják őket, segítik vállalkozásukat, pozícionálni tudják és építeni vele a brand-jüket. Az online segítségnyújtáson és szolgáltatáson túl, ne feledkezz meg az offline megoldásokról sem! Készíts számodra áttekinthető naptárat, küldj kártyát, emlékeztetőt, felhívást, köszöntést partnereidnek. Légy kreatív és figyelmes, mindenki örül, ha nem a megszokott tömegüzenetet kapja születésnapján, hanem valami olyasmit, ami igazán a személyének szól.
Releváns mérőszámok
A mérőszámok segítenek jelentős döntéseket hozni vállalkozásodban. Bizonyos mennyiségű követőszám elérésnél nem árt áttekinteni, kik is ezek az emberek valójában. Nézz statisztikákat, ismerd meg jobban követőidet, hogy pontosabban meghatározhasd célközönséged! A követőknél nem feltétlen a számokat fontos tudni, hanem, hogy kik ezek az emberek, miért érdekli őket a Te oldalad, szolgáltatásod, és hogy az általad szolgáltatott tartalom megfelelő mértékben rezonál-e velük. Tekintsd meg az aktivitási arányokat, nézd meg, melyik bejegyzés, hány kedvelési, megosztási, megjegyzési és egyéb interakciós típust kap. Keresd meg a legtöbb követő által kedvelt, vagy a legnagyobb interakciót elért bejegyzést, vizsgáld meg, mitől volt szerethető vagy értékes. Kövesd nyomon a bevételeket, az ügyfelek számát, és tekintsd át, egy ügyfél pontosan mennyi ideig marad a márkádnál, szolgáltatásodnál. Készíts ezekből táblázatot.
Kérj visszajelzést!
Monitorozd folyamatosan az ügyfeleket, mindig kérj ajánlólevelet, értékelést, hozz létre rövid felméréseket! Jelölj ki egy időintervallumot, és újra meg újra kérdezd meg ügyfeleidet, min tudnál változtatni, vagy javítani annak érdekében, hogy elégedettebbek legyenek.
Összpontosíts azokra az erényeidre, melyekkel a legjobb eredményt éred el partnereidnél, s erősíts rá ezekre.

Versenytárs elemzés
Mindig meg kell fogalmaznunk, mi az, amit meg szeretnénk tudni a versenytárs elemzés során. Az első mindenképpen az, hogy tiszta képet kapjunk arról, kik is a versenytársaink. Mi az, ami azonos a versenytársainkban és bennünk. Mit nem tudunk, csinálunk mi, amit a versenytársaink csinálnak. Miben vagyunk mi mások, vagy miben lehetünk mások?
A versenytársak elemzése közben nem árt odafigyelnünk, hogy valódi és tág legyen a paletta, ne válasszunk csak nagyokat, mert az könnyen a motivációnk elvesztéséhez vezethet. Fontos, hogy reálisan lássuk magunkat. Nézzük meg, mik az erősségeink, s melyek azok a területek, ahol fejlődni tudnánk. Amit mindenképpen tegyél meg, gyűjtsd ki táblázatba, melyik versenytársadnak mi az üzenete, amit továbbít vásárlói, megrendelői, partnerei felé. Próbáld meg áttekinteni a visszajelzéseket oldalaikon, elérik-e a kívánt eredményt, s melyek azok a területek, melyekben Te erősnek érzed magad. Írd ki a főbb üzeneteket, kulcsszavakat magadnak és vesd össze a sajátoddal.
Bízz magadban
Csendesedj el, és hallgass az első, belső hangra. Soha ne cselekedj, vagy dönts hirtelen, az idő a legjobb barátod. Időt kérni mindig ér, és időt hagyni bölcs dolog. Fontos, hogy üzleti döntéseidben, ugyanúgy, mint a magánéletben, hallgass meg másokat, de ne hagyd figyelmen kívül a belső hangodat.