Beszélnünk kell a digitális marketingről! – kommunikációs detox kúra, járvány idejére

Hogyan folytassunk felelős  digitális marketinget járvány idején, WSI Origin Consulting szakértőinek tanácsai. Beszéljünk a tartalomról és a kommunikációról!

Nem tudjuk, mikor lesz vége a járványnak, de azt már igen, hogy egyetlen márka sem kerülheti meg a témát. Bár még mindig forró krumpliként dobálgatják egymásnak a feladatot a szakmabeliek és sokan vannak, akik etikátlannak tartják a járvánnyal kapcsolatos bármilyen kommunikációt, már biztosak lehetünk abban, hogy nemcsak lehet, hanem kötelező is megszólalnunk a témában.

Mit akarnak a fogyasztók a digitális térben?

Egy kanadai felmérés szerint a fogyasztók 93%-a várja el a márkáktól, hogy aktívan részt vegyen a  járvány elleni harcban. Elképesztő szám, amit piackutató talán még sohasem vetett korábban papírra. A járványkrízis senkit sem hagyott érintetlenül. Ez egy közös ügy, közös felelősség és lehetőség is egyben. A brandektől már a járvány előtt is egyre nagyobb mértékben várták el a fogyasztók, hogy bátor és hatékony módon lépjenek fel társadalmi ügyekben. Ez mostantól kötelességük. Az előbb említett felmérésből kiderült, hogy a fogyasztók 91%-a azt is elvárta a márkáktól, hogy olyan termékeket kezdjenek gyártani az eddigiek helyett, amelyekre a krízis időszakában szükség van. A megkérdezettek 89%-a pedig tudni akarja, hogy a szóban forgó brand hogyan védi és támogatja a dolgozóit a kialakult helyzetben.

Mit tegyenek a brandek a tartalommarketinggel?

Teljesen egyértelmű, hogy mi a dolgunk: minden eddiginél átgondoltabban, üzletileg és kommunikációs szempontból is tisztán és érthetően kell tájékoztatnunk a közönségünket arról, hogy mit, hogyan és miért tettünk és fogunk tenni járványügyben. A cél nem a helyzet kihasználása, hanem a tájékoztatás és a felmerülő problémák megoldása. Ez a mantra, amit mondogathatunk magunkban tartalomellőállítás közben. Most egy kicsit mindenki takarékra teheti a kreativitását. Pont elég egymástól távolodó betűvel írt márkanevet és mobillal forgatott karanténfilmet láttunk már. Ez egy másik fókusz. A klasszikus, jó öreg PR eszközökhöz kell visszanyúlnunk modern platformokon, felelős üzenetekkel, a 21. század közvetlenségével fogalmazva.

Az első és legfontosabb tétel: a fogyasztó biztonsága – és ezt kommunikálnunk is kell

Mit tesz a brand azért, hogy termékeit biztonságosan, a lehető legkisebb kockázat vállalásával tegye elérhetővé? Az érintésmentes házhozszállítástól a fokozott higiéniai ellenőrzéseken keresztül az innovatív digitális szolgáltatásokig rengeteg márka specifikus dolog van, amiről beszélnünk lehet és kell. A sebtében weboldalakra varázsolt piros pop-upok helyett nyugodtan gondolkodhatunk videóüzenetben vagy levélben, amiben egy releváns üzletági vezető tájékoztat. A már korábban hivatkozott felmérésben a megkérdezett kanadaiak többsége, összesen 54% az emailt preferálta tájékoztatásra használt csatornaként. Ezt követték a tradicionális médiafelületek, mint a TV és rádió majd harmadikként a brand saját website-ja, majd a különböző social media platformok.

Nem kevésbé fontos és jövőálló: a munkavállalók biztonsága – ezt hogyan kommunikáljuk?

Fogyasztónak lenni manapság nem könnyű. Egyre nagyobb a nyomás és ennek megfelelően az igény az etikus fogyasztási döntések irányában. Ma már mi sem természetesebb annál, hogy egy márka belső brandingje kifelé is kommunikáljon. Nincs olyan cég, aki számára ez ne lenne releváns: van, aki a home office-szal szakíthat nagyot, van, aki az esszenciális dolgozói számára megteremtett biztonságos munkakörülményekkel és van, ahol mindkettővel. A Twitter nemrégiben jelentette be, hogy a járványügyi helyzet miatt előálló távoli munkavégzést a járványtól függetlenül állandósítja. A Facebook-nál is megmarad ez a lehetőség és várhatóan rengeteg cég fog még hasonló döntést hozni. Ma még nagyot szól egy-egy ilyen hír, ezért érdemes ebben a témában előremenekülni. Az olyan munkahelyek esetében is van miről beszélni, ahol nem megoldható az otthoni munkavégzés. A munkahelyek megőrzésére tett minden erőfeszítés számot tarthat fogyasztóink érdeklődésére. Itt is a klasszikus PR eszközök működnek a legjobban, nem elég abban bízni, hogy majd magától terjed a hír.

Marketing innováció és felxibilitás

Sokaknak azonnal a lélegeztetőgépek gyártására rohamtempóban átálló Rolls Royce vagy a fertőtlenítőt gyártó vodka brand, esetleg a MOL jut először eszébe és azt gondolhatjuk, hogy az innováció valami olyan nagy, nehéz és költséges dolog, ami csak az igazán nagy gyártók kiváltsága. Ez nincs így. A belső folyamataink vagy akár a marketingünk újrafeltalálása olyan lehetőségek, amelyek kis befektetéssel és szignifikáns jutalommal járnak. Lehet, hogy csak a folyosói szociális érintkezés egy alternatíváját teremtettük meg egy szigorúan munkamentes zoom ebédben vagy digitális ovis foglalkozást intézünk a gyerekes munkavállalóknak heti egyszer – ezek is mind remek példák az innovációra és a flexibilitásra, amelyekről kár lenne hallgatni. 

CSR optimizmus és előremenekülés

A járvány óta egyetlen brand sem engedheti meg magának a semlegességet, állást kell foglalnunk a jövőt illetően. A zöld fordulatot már régóta várja a világ és a mostani egy remek alkalom arra, hogy a kihasználva a változás lendületét, olyan jövőálló zöld technológiákba és megoldásokba meneküljünk, amelyek hosszú távon egy brand életben maradásához lesznek szükségesek. Minél hamarabb köteleződik el egy brand emellett, annál nagyobb hasznot tud kivenni belőle: most még a pionírok között lehetünk. A trend egyértelmű: klímastratégiára szükség van, ahogyan pontosan kidolgozott járványstratégiára is, mert abban biztosak lehetünk, hogy lesz még ilyen, csak az a kérdés, hogy mikor. 

Pénzügyi stratégiák és gyártásszervezés

Azok a témák, amik eddig a színfalak mögött, szűk körben voltak csak izgalmasak, most hirtelen mindenkit érdekelni kezdtek. Mekkorák a pénzügyi tartalékok? Mire használja a cég a támogatásokat? Etikusan költ? Hol adózik és mennyit? Mi lesz az osztalékokkal? Mennyire sérülékenyek a beszerzési láncok? Lesz a gyártásban automatizáció? Mi a helyzet a kiberbiztonsággal? Egy sor érzékeny és húsbavágó téma, ami már nemcsak a boardot, hanem a mezei vásárlót is érdekli. Nagy szívességet teszünk magunknak és a fogyasztóinknak, ha kiteregetjük a szennyest és biztosítjuk őket afelől, hogy nem egy adóparadicsomban köt ki a pénzük egy része és vásárlási döntésük minden szempontból, járványügyileg és morálisan is feddhetetlen.

Talán a következők is érdekelnek