Konverzió optimalizálás: mit is jelent és hogyan segíti a vásárlást?

konverzió optimalizálás

 

Miért fontos az optimalizálás?

Az éves stratégiatervezés fontos szerepet játszik minden vállalkozás életében, azonban nem mindegy, hogy mi kerül meghatározásra ebben. A kampányötletek mellett az online jelenlét és a weboldalak kialakításának vagy átalakításának terve is fontos szerepet játszik. Azonban érdemes mindenre részletesen kitérni, hiszen biztosan nem szeretnénk például a konverzió hiánya miatt elbukni a marketing stratégia során. Hogyan javítsuk tehát a konverziót kialakulófélben lévő oldalaknál? Hogyan javítsuk egy meglévő oldal esetén? És hogyan segíti a vásárlást mindez? Cikkünkből kiderül!

Hogyan növelhetjük az érdeklődést, a vásárlói elégedettséget és a saját bevételeinket?

Korunk egyik legnépszerűbb marketinges eszköze vagy csatornája a weboldal és az online marketing. Azonban ha nem jól használjuk ezeket, akár egy rémálommá is válhat az érdeklődők és a vásárlók megszerzése. De mégis hogyan lehet ezt „elrontani”? Sok olyan példa van különféle vállalkozások esetében, hogy:

  • Tartalmat gyártanak, de nem szólítanak fel semmilyen cselekvésre.
  • Elkérik az e-mail címet hírlevél feliratkozáshoz, majd nem kezdenek vele semmit.
  • A látogató nehezen találja meg az értékesítési folyamatot, vagy elakad benne.

Rengeteg példát sorolhatnánk. A konverzió lényege márpedig az, hogy minél több érdeklődő vagy vásárló szavazzon ránk a bizalmával. Ezért tehát fontos átvizsgálni minden marketingeszközünket, hogy hozza-e a megfelelő számokat, és ha nem, akkor mit tehetünk a konverzió javítás érdekében. Ha a marketing stratégia során megtervezzük a leendő kampányokat és az értékesítési csatornákat, érdemes élni a konverzió megtervezésének lehetőségével is.

Milyen konverzióra vágyunk például?

  • Interakció (például tartalom megosztása, kommentelés)
  • Hírlevélre történő feliratkozás
  • Kattintás (linkre, menüpontra, gombra)
  • Űrlap kitöltése
  • Vásárlás

Ha a konverzió javítás sikeres, akkor ezek a cselekvések is megvalósulnak. Amint látjuk, a fentiek tulajdonképpen a bizalom épülésének mérföldkövei is. Először csak egy kattintás, majd egy e-mail cím megadása történik, míg végül vásárolni fog a korábbi érdeklődő. Tehát így segíti a vásárlást a konverzió optimalizáció.

Konverzió optimalizálás webfejlesztés és honlapkészítés esetén

Webáruházaknál elsősorban az eladás lesz a konverzió, míg a szolgáltatói vállalkozások weblapjain inkább a lead generálás, hírlevél feliratkozás lesz a fontosabb. Mindkét esetben érdemes az optimalizálást a mérőszámoknál kezdeni és meghatározni a konverziós százalékot.

Ez a következőképpen számítható ki:

(konvertálók száma/weboldal összes látogatója)*100

Ebből kijön egy bizonyos százalékérték, amihez ki tudjuk tűzni a megfelelő célt. Ha ez megvan, akkor további méréseket kell végezni a weboldalon, ami a felhasználók viselkedését méri, azaz kiderülnek az elakadások is.

Milyen eszközökkel tesztelhető egy honlap?

Manapság már igen kifinomult eszközök léteznek erre:

  • A/B tesztelés: adott egy landing oldal, melyet kétféle verzióban mutatunk meg a közönségnek: egyik linken ezt, a másikon azt. Különféle mérőeszközök (Google Analytics, Hotjar, stb.) segítségével pedig kielemezhetőek az adatok.
  • Többváltozós tesztek: Amennyiben nagyobb forgalmú, keresőoptimalizált weboldalról van szó, ott több különböző változó mentén tesztelhetünk.

Milyen analitikai lehetőségeink vannak konverzió javításra?

A webfejlesztés és a honlapkészítés egyik utolsó lépése az analitikai szoftverek aktiválása. Ezekkel az online használható eszközökkel ugyanis képesek leszünk mérni az oldalon lévő forgalmat, különféle demográfiai vagy más statisztikai adatot, valamint azt is, hogy hová kattintanak az emberek, mit olvasnak el és pontosan hol mozognak a honlapunkon.

  • Google Analytics: Szeretnénk tudni, hogy mikor, mekkora forgalom volt a honlapunkon? Esetleg átkattintásokra, demográfiai adatokra lenne szükség? Tudni szeretnéd, hogy honnan érkeznek a látogatóid? Ezek a kérdések fontosak lehetnek például a hirdetések optimális beállításához, hiszen ha zömmel férfiak érkeznek a weboldaladra, nem érdemes nőkre hirdetni.
  • Hotjar: A program olyan videófelvételeket rögzít, amiben a honlapunkra látogatók pontos mozgását elemezhetjük. Például rákattintott a blogcikkre és elkezdte olvasni. Egy bizonyos idő után abbahagyta és a szolgáltatások menüpontra kattintott. Itt megkereste például a Weblap optimalizáció szolgáltatásunkat. Itt pedig végignézhetjük, hogy pontosan mit nézett meg, majd belekattintott-e az űrlap mezőjébe. Tehát konkrétan videófelvételek alapján elemezhető ki a látogató mozgása, ezzel pedig javíthatunk a konverziós folyamatainkon.
  • Funnel eszközök: Ennek segítségével például a kosárelhagyások száma csökkenthető hatékonyan egy webáruház esetén. A webfejlesztés után érdemes visszamérni ezt az értékesítési tölcsért, hiszen ebből kiderül, hogy hol fordulnak vissza a potenciális vásárlók és miért.
  • Ügyfél-elégedettségmérő eszközök: Tulajdonképpen itt egy skálára kell gondolni, amin megfelelő kérdések mentén visszajelezhet a látogató a weboldal tulajdonosának.

Ha például az érdeklődő össze-vissza kattintgat, akkor lehetséges, hogy nehezen találja meg az űrlapot, a kapcsolati adatokat, vagy akár a megvásárolható szolgáltatást és terméket. Érdemes tehát javítani az elérési utakon és a megnevezéseken is többek között, hiszen csak ezzel indíthatjuk el az illetőt a bizalom útján.

Hogyan alakítsuk ki a marketing stratégiát?

A digitális világban folyamatosan változik minden, azonban állandó feladat marad a vállalkozásunk marketing stratégiájának megtervezése. Mit kell ilyenkor figyelembe venni?

  • Mikor, milyen kampányokat szeretnénk futtatni?
  • Milyen online marketing technikákat szeretnénk erre használni?
  • Milyen marketing eszközökkel érjük el a céljainkat?
  • Kivel/kikkel fogunk együtt dolgozni a siker érdekében?

Ilyen és hasonló kérdések hadával szembesülhetünk a tervezés során. Azonban fontos még azt is figyelembe venni, hogy az online marketing során hogyan érhetjük el a konverzió javulását.

Ahogy a honlapok esetében, úgy az online marketing során is használhatunk különféle teszteket. A legnépszerűbb itt is a hirdetések vagy posztok A/B tesztelése lesz, illetve a weboldalunkra beköthetjük a Facebook Pixel-t is.

Például milyen konverziós adatokat érhetünk el a Facebook Képpont segítségével?

  • Weboldalra történő látogatás
  • Feliratkozás
  • Kapcsolatfelvétel bármilyen elérhetőségen
  • Termék kosárba helyezése
  • Fizetési adatok elmentése, ha a felhasználó a gombra kattint

Ahogy a weboldalak esetében, úgy az online marketingben is mérni és elemezni lehet az adatokat a konverzió optimalizálása érdekében.

Amennyiben szüksége lenne tanácsadásra vagy a konverzió javítás és optimalizálás feladataival keresne fel minket, úgy szívesen állunk rendelkezésére! Az Origin Consulting 25 éves múltra tekint vissza, így szakértő kollégáink a megfelelő szoftverekkel a kívánt eredmények elérését teszik hatékonnyá.

Talán a következők is érdekelnek