Azt gondolom, abban már minden cégvezető egyetért, hogy a tartalommarketing nagyon fontos eszköz egy cég kommunikációs eszköztárában, a célcsoportjuk hatékony elérésében, illetve a márkaépítésben. Legtöbben azonban még mindig bizonytalanul mozognak a különböző közösségi média felületeken, nem tudják miért, kinek, és hogyan kommunikáljanak, a posztolás sokszor egy kipipálandó nyűg. Hogyan lehet hatékony tartalommarketing stratégiát folytatni márkaépítésre LinkedIn–en? Ezt a témát járjuk most körbe.
Mi az a LinkedIn – Kinek érdemes regisztrálni?
A LinkedIn egy professzionális közösségi média platform, amely a szakmai kapcsolatok építésére, karrierlehetőségek keresésére és szakmai tartalmak megosztására szolgál. Az oldal egyik célja, hogy összekösse az azonos érdeklődési körű szakembereket, és lehetőséget adjon számukra a kapcsolatépítésre, bemutatkozásra.
A legfontosabb szerepe a LinkedIn-nek azonban a személyes és vállalati márka építésében van, jelenleg ez az egyik leghatékonyabb eszköz erre a célra.
A LinkedIn egyik további előnye, hogy kiváló felület az új üzleti lehetőségek felkutatására, illetve az egyik legjobb eszköz az “ipari kémkedésre”, azaz naprakész információk szerzésére a legfrissebb iparági trendekről.
A platform különleges előnye, hogy itt a felhasználók célzott szakmai érdeklődéssel és figyelemmel vannak jelen, így ideális hely a szakmai diskurzusra és a hiteles tartalmak megosztására, így az, hogy kinek érdemes regisztrálnia, nem kérdés: mindenkinek, aki a karrierjében szeretne előrébb lépni, vagy éppen nagyobb szeletet hasítana ki a saját iparágának tortájából a brandépítés segítségével.
A személyes márkaépítés fontossága a 21. században
Az első benyomást online szerezzük: a megfelelően kialakított LinkedIn profilunk az online névjegykártyánk. A hiteles kommunikáció bizalmat ébreszt, ezért egy jól átgondolt stratégia mentén kialakított személyes márkaépítéssel jelentős üzleti előnyre lehet szert tenni. A legtöbben lead szerzés reményében regisztrálnak LinkedIn-re, ami természetesen a B2B marketing legfőbb célja, azonban az oda vezető út – személyes és vállalati- márkaépítéssel van kikövezve.
Ha jó kommunikációval, a piaci gondolkodást alakító szakmai tartalmakkal, valamint jól megfogalmazott, érzelmekre ható üzenetek közvetítésével eléri, hogy véleményvezérként tekintsenek önre, akkor egyértelmű lesz az értékajánlata is: többet tud nyújtani versenytársainál.
A LinkedIn-en történő márkaépítés tehát a legjobb eszköze annak, hogy Ön alakítsa ki, hogy az ügyfelek mit találnak, mint látnak Önből és vállalkozásából a digitális térben.
Az átgondolt, jól megtervezett B2B marketing stratégia főbb elemei a LinkedIn-en
Fontos, hogy a B2B marketing stratégiánk a LinkedIn-en következetes legyen, ennek három fontos pillére van: célközönség és versenytársak ismerete, kapcsolatok következetes építése.
Célközönség megismerése
Ez minden kommunikáció alapja. Minél részletesebb és átfogóbb a célközönségünk kutatása – kik ők, mi érdekli őket, mik az igényeik és törekvéseik, mi motiválja őket –, annál jobban tudjuk a tartalomstratégia minden elemét ennek megfelelően alakítani. Ha már tudjuk azt, hogy „kinek”, akkor sokkal könnyebb lesz meghatározni azt, hogy „mit”.
Versenytársak követése
Ha az üzleti stratégiánk részeként meghatároztuk a főbb versenytársainkat, akkor ideje, hogy megismerjük, hogy ők hogyan kommunikálnak, miből áll a tartalommarketing stratégiájuk. Mit csinálnak, mi az, amit ebből mi is hasznosíthatunk, illetve mik azok a területek, amiket ők hanyagolnak el, hiszen ez egy remek lehetőség arra, hogy ezt a célközönséget mi célozzuk meg!
Kapcsolatok építése
A 21. századi marketing eszköztára a kapcsolatok építésére és a kommunikációra épít. Az üzleti döntéshozatalban is jelentős szerepet játszanak az érzelmek, például a bizalom. A tartalommarketing stratégiánk megalkotásakor a bizalom építése az egyik legfontosabb cél.
Érdekesség: A Linkedin-nek jelenleg 1 milliárd felhasználója van, ebből a magyar regisztráltak száma 1,6 millió (forrás: datareportal.com).

Miket érdemes LinkedIn-re posztolni, hogyan lesz hatékony a tartalommarketing?
Akár céges, akár személyes oldalt (vagy mindkettőt) hoztunk létre LinkedIn-en, érdemes tartalmakat, posztokat rendszeresen közzé tenni és aktív maradni, mert céges oldal esetében például jelentősen nő az elérés rendszeres posztolás esetén, ami új üzleti partnereket, ügyfeleket jelenthet. Így ne a nyűgöt lássuk benne, hanem a lehetőséget!
Hasonlóan a többi közösségi média platformhoz, lehetőség van klasszikus posztok, videók feltöltésére, sőt tudunk szavazást indítani, vagy kérdőívet közzétenni, ezzel is aktivitásra ösztönözve a követőinket, kapcsolatainkat.
A LinkedIn abban is tud pluszt nyújtani a többi közösségi média platformhoz képest, hogy a felületén keresztül még blogolni is van lehetőség, sőt dokumentumokokat, prezentációkat is közzé tudunk tenni. Ez kiváló lehetőség arra, hogy a szakmai cikkeinket itt tegyük közzé: közvetlenül a “műértő” közönségnek. Kevesen tudják, de a LinkedIn felületét hírlevél küldésére is lehet használni – ráadásul ingyenesen.
Célok meghatározása – mit akarunk elérni a LinkedIn kommunikációval
Minden marketing stratégia központi eleme, hogy mit akarunk vele elérni. Az alábbi célokat tűzhetjük ki magunk elé a tartalommarketing stratégiánkkal – a márkaépítésen túl:
- A LinkedIn-oldal követőszámának növelése
- Az elérésének növelése
- Minősített leadek generálása
- Kapcsolatok építése
- A weboldalára irányuló forgalom növelése
Néhány poszt ötlet LinkedIn-re
Sokan elbizonytalanodnak azzal kapcsolatban, hogy mit érdemes LinkedIn-re posztolni, hiába értik már a fontosságát. Ami biztos, olyan nagy a kommunikációs verseny, hogy száraz, érdektelen tartalmakkal nem lehet kitűnni. Adunk néhány ötletet, hogy mi az, ami viszont felkelti majd az olvasói érdeklődést, és segítségünkre lesz abban, hogy egyre szélesebb kapcsolati hálót tudjunk kialakítani.
Bár a LinkedIn üzleti platform, nyugodtan fogalmazzunk lazábban, lehetünk viccesek, tegeződni is lehet, ha a mi célcsoportunk ezt “megengedi” .
Sikertörténetek és esettanulmányok: Ha van egy tanulságos történetünk, sikeresen oldottunk meg egy céges problémát, azzal érdemes “dicsekedni”. Írjuk le, hogy pontosan milyen problémával szembesültünk, milyen lehetőségeink voltak a megoldásra, és abból melyiket választottuk, és miért. Az ilyen posztok kifejezetten népszerűek szoktak lenni, ráadásul a komment szekcióban kialakulhat egy diskurzus is, ami segíti majd a posztunk organikus terjedését. Sőt ösztönözhetjük is az olvasóinkat aktivitásra, ha a posztban egy kérdést fogalmazunk meg, vagy bátorítjuk őket tapasztalataik megosztására.
Szakmai cikkek, hírek és bejegyzések megosztása: Az iparághoz kapcsolódó, friss, érdekes, értéket nyújtó tartalmak mindig népszerűek, amelyek a megfelelő felvezetéssel, megjegyzéssel megosztva akkor is a mi szakértői státuszunkat erősíti, ha éppen nem mi írtuk őket.
Interaktív tartalmak: Szavazások, kérdőívek vagy kérdések, amelyek interakcióra ösztönzik a közönséget.
Kulisszatitkok: Ha a cégünk mindennapjaiba adunk némi betekintést, az emberibbé tesz minket, kiváló eszköz mind a személyes, mind pedig a céges márkaépítésben.
Extra tippek: Ha van rá lehetőség, kérjük meg munkatársainkat, hogy osszák meg a céges tartalmakat, illetve kommenteljék. Ha valakinek a cikkét osztjuk meg, vagy esetleg egy hírt egy cégről, vállalatról, akkor érdemes a posztban megjelölni a konkrét embert, vagy céget, mert ezzel egyrészt segítjük a bejegyzés terjedését, másrészről pedig a LInkedIn értesíti őket arról, hogy említést tettünk róluk, így, ha kommentelik az eredeti bejegyzést esetleg, akkor azzal újból szintet léphetünk a szakértői státuszunkban, illetve itt is a kulcsmondat: a bejegyzés organikus terjedése.
Kapcsolatépítés LinkedIn-en
Ne felejtsük el, hogy kommunikálni csak akkor érdemes, ha van kinek. Így az első lépés mindenképpen az, hogy szorgalmasan építsük a kapcsolati hálónkat, akár a személyes, akár a céges profilunkról van szó.
- Mind a céges profil, mind pedig a személyes profilunk legyen jól kitöltött, informatív (megfelelő fénykép, logó, háttérkép, arculati elemek konzisztens használata).
- Érdemes minden ismerősünkkel felvenni a kapcsolatot, akivel tanulmányaink, munkáink során találkoztunk.
- Ha valakit nem ismerünk, de van közös kapcsolódási pont, akkor egy pár soros bemutatkozó kíséretében érdemes felvenni vele a kapcsolatot (XY vagyok, ezzel és ezzel foglalkozom, szeretném, ha kapcsolatban maradnánk itt a LinkedIn-en stb., erre 300 karakternyi lehetőségünk van).
- Ahhoz, hogy a kapcsolatainkat “frissen” tartsuk, érdemes aktívnak maradni nem csak posztolással, de mások posztjaira való reagálással is.
A LinkedIn-en kommunikálni nem bonyolultabb, mint más közösségi média platformokon, de jellegéből adódóan másfajta stratégiát érdemes követni. Ha hosszútávon a márkaépítés a célunk, akkor első perctől kezdve ennek mentén érdemes gondolkodni, ami a LinkedIn-es tartalommarkteting stratégiánkat illeti.
Ha segítségre van szüksége hogyan debütáljon LinkedIn-en, örömmel segítünk a márkaépítésben, kommunikációban!