SEO, azaz hogyan optimalizáld honlapod a keresési paramétereknek megfelelően

A 21. század marketing trükkjeinek egyik alapvető, leghasznosabb és leggyorsabban mérhető ingyenes módszere a keresőoptimalizálás. A következő cikk tehát mindenkinek, aki weblap vagy webshop tulajdonos, hasznos tartalmakat rejthet, de ne tántorodjon el az sem, aki nem rendelkezik az előbb felsoroltak közül egyikkel sem, hisz mindenképpen előnyére válhat a SEO mélyebb megismerése.

Kezdjük az alapoktól, a SEO, az angol ’search engine optimization’ kifejezés rövidítése, melynek feladata leegyszerűsítve a látogatók weboldalra terelése minél nagyobb számban és minél jobb minőségben. Természetesen a legtöbb vállalat ennyivel nem elégszik meg, hiszen jó, ha történik az oldalon némi konverzió is. A konverzió hétköznapi nyelven az a cselekvés, ami a tulajdonos számára értéket jelent. Tehát egy webshop esetében például maga a vásárlás, de ilyen lehet egy megosztás, feliratkozás vagy egy űrlapkitöltés is.

Na de térjünk is vissza a SEO-ra! A keresőoptimalizálást nagyon tág mezsgyén lehet művelni, egészen az alapoktól a professzionális szintekig. Azt, hogy kinek milyen szintű oldalbeállításra van szüksége, maga dönti el, annak alapján, hogy hányadik helyezettként szeretne megjelenni az internetes keresőben. Azt mindenképpen hozzá kell tenni a történethez, hogy körülbelül 4-6 hónap alatt már látható javulás, de a folyamatos energiabefektetés nélkülözhetetlen a siker eléréséhez. Ez azt jelenti, hogy ha nem is minden nap, de pár naponta érdemes ránézni a felületre, hogyan teljesítenek a beállításaink. Nézzük meg, hogy milyen szempontoknak kell eleget tennünk, a weboldal sikeres optimalizálásának eléréséhez.

1. Kulcsszavak

Hogyha látogatókat szeretnél bevonzani a weblapodra, érdemes egy kicsit az ő fejükkel gondolkodni. Hogyan keresnének rá a termékemre/szolgáltatásomra? Mit írnának be az internetes keresőbe, hogy megtaláljanak? Tehát mindenképpen javasolt kitalálni egy pár kulcsszót, hogy a kapcsolódási pontot megtaláljuk a vevővel. Érdemes azt kiemelni, amiben egyedi a termék vagy a szolgáltatás, amiben jobb, mint a konkurencia termékei (pl. olcsó, minőségi, egyénre szabott stb.) Például, ha egy autószerelő honlapját szeretnénk látogatottabbá tenni, akkor nem csak az általa árult gumiabroncsot érdemes a kulcsszavak közé tenni, de a „kerékcsere lépései” kifejezés is elhozhatja azokat a személyeket az oldalra, akik saját kezűleg szeretnék megcsinálni ezt a műveletet.
A legtöbb weboldal nem csupán egyetlen egy oldalból áll, hanem vannak aloldalai is. Tanácsos ezekhez az aloldalakhoz is néhány kulcsszót csatolni, ami köré felépíthetjük az egész tartalmat. Arra viszont nagyon kell ügyelni, hogy ne egyetlen oldalra tömörítsük be az összes kulcsszót, mert az garantáltan nem fog sikerrel járni. A Google az egyértelmű, keretek közé szabott témát tudja csak értelmezni.

2. A honlap tartalma

Első és legfontosabb a tartalommal kapcsolatban, hogy kit és miért szeretnénk elérni vele? Kinek lehet hasznos a weblapom? Tehát a célközönség meghatározása. Erre azért van szükség, mert nem mindegy, hogy 15-20 vagy 50-60 éveseket kívánunk megszólítani a mondandónkkal. A nyelvezet, a stilisztika az emberek tudatalattijában bizalmat vagy pont az ellenkezőjét tudja elérni, ezért figyelnünk kell a fogalmazásra.

 
Ezenkívül fontos, hogy a tartalomnak legyen mondanivalója. Releváns információt és képet adjon a kínált termékről/szolgáltatásról, és lehetőleg az érdeklődőben ne maradjon túl sok kérdés. Mindezeket pedig úgy kellene szöveggé formálni, hogy a kigondolt kulcsszavak és a SEO szempontból fontos vezető tartalmak, kifejezések benne legyenek.  

A close up of a device

Description automatically generated

Képekkel mindig érdemes feldobni az oldalt, mert színesebbé és dinamikusabbá teszi. De vigyázat! Csakis jó minőségű, nem pixeles képekkel dolgozzunk, mert ellenkezője szintén igénytelenségre enged következtetni és bizalmatlanságot szül. A képeket feltöltés előtt érdemes úgy átnevezni, hogy az a keresőben felbukkanjon, ha valaki az adott szóra/szavakra keres (például bordo-selyem-fuggony). A képek tartalmát ezután az alt és text mezőkbe beírva adhatjuk meg.
Minden jogi procedúrát elkerülve inkább a saját képek felhasználását javasoljuk, ha erre nincs lehetőség, akkor is jogtiszta tartalmak mellett érdemes maradni, hiszen a lopott képek „tulajdonosát” a törvény bünteti. A videó beágyazása is lehetséges, sőt, ajánlott is, mivel ezekkel a legkönnyebb előre helyezni magunkat a ranglétrán. Ebben az esetben is rendkívül fontos, hogy megfelelő, frappáns kulcsszavakat rendeljünk hozzá, így akár az elsők között jelenhet meg videónk a Google-keresőben.
A tartalom végszavaként pedig annyit megemlítenénk, hogy minél több hasznos tartalom található az oldalon, annál könnyebben lehet a magunkat előre pozícionálni, hiszen az egyes csoportokat már felismerhető témaként/kategóriaként tudja értelmezni az internetes kereső, úgyhogy írásra fel!

3. Linképítés

3.1. Belső linkek

Sokat, de sajnos nem minőségi környezetben hallani a belső linkekről, az online marketinges oldalak legtöbbjén. Pedig a helyes használata a belső linképítésnek csodákat művelhet az oldalunkon! De mi is ez tulajdonképpen? Minden olyan link, ami egyik helyről a másikra mutat a honlapodon belül. Ezek lehetnek navigációs kattintó elemek, amik az oldalon segítenek a menüpontban elirányítani az illetőt, például ilyen a ’Kapcsolat’ vagy a megemlített ’Referencia’ aloldal. Ide sorolhatjuk a legtöbbször a képernyő szélein megjelenített „legutóbbi blogbejegyzéseink” és a „kapcsolódó cikkeink” fülek, melyek figyelemfelkeltően segítenek elérni a régebbi tartalmakat is az oldalon. Ezzel a Google-t tanítva a tartalmi kapcsolatokra és az eredményes megjelenítésre.
SEO szempontból a leggyakrabban használt belső linképítés csupán szavak kiemelésével és linkhez fűzésével történik. Tehát, ha mondjuk a fel szeretnénk hívni a figyelmet ebben a blogcikkben is arra, hogy milyen jó tanácsaink vannak azoknak, akik sikeres vállalkozók szeretnének lenni, akkor linket fűznünk a releváns, kapcsolódó szóhoz/szavakhoz.
Ha lehet, ne mindig szóról szóra írjuk bele tartalmainkba az adott kifejezést, szót, változtassunk rajta kicsit.

3.2. Külső linképítés

A külső link beágyazása nem nagy ördöngösség, arról szól, hogy más weboldalán a mi tartalmainkra irányuló linkeket építünk/építtetünk be. Ezáltal arról az oldalról is van esély arra, hogy bevonzzuk az érdeklődőket a saját weblapunkra és végül nálunk (is) landolhat a konverzió. Itt nyilvánvalóan nem a legkomolyabb konkurenciánk oldalán kell a mi linkeinket beépíteni, mert talán arra senki sem vetemedne még kedvességből sem, hogy odaadja a potenciális ügyfeleit. Ennek a módszernek nagyon nagy optimalizálási értéke van, hiszen a kattintható szöveg optimalizálási információként működik a Google számára. Tehát a kereső ez alapján tudja meg nagyjából, hogy az oldalunk miről szól, milyen keresési szavaknál, témánál érdemes felhozni a találatok között. Emellett további előnye a külső linkeknek, hogy direkt megkereséseket hoznak az oldalunkra.

Viszont nem lehet elégszer kihangsúlyozni azt, hogy nem mindegy, milyen szavaknak adjuk ezt a fontos funkciót. Semmilyen pozitív eredményt nem fog például hozni a „Kattintson ide a további részletekért” beágyazás, hiszen így semmilyen értelmezhető, a netes kereső által kézzelfogható információt nem adunk meg arról, hogy miről szeretnénk további részleteket adni az olvasó számára.

Tehát, ha az előbb említett példát nézzük, autószerelőként szeretném kiemelni például az olajcseréről szóló előző blogbejegyzésemet. Ha ’tudnivalók az olajcseréről’ vagy az ’olajcsere házilag’ kifejezést foglaljuk mondatba és rendeljük hozzá a linket, garantáltan nagyobb megtekintést kap, mint a „további információt itt talál” a témával kapcsolatban.

Habár a hab a tortán az organikus link, azért csak megemlítést érdemel, mert nekünk nem nagyon kell ehhez semmit tenni, kivéve, hogy megosztásra érdemes, információdús tartalmat gyártsunk, ami sokak számára érdekes és megosztásra ösztönző lehet. Az organikus linkek a CTR-t, vagyis az átkattintási arányt növelik az oldalunkra, vagyis, hogy más weboldaláról hányan tértek át a miénkre. Ha ezek az alapműveletek készen vannak a weboldalad beállításainál, akkor érdemes figyelni az eredményeket, mert szinte biztos, hogy pár hónapon belül pozitív változás várható. Addig is, a tartalmas cikkek és érdekes videók biztosan tovább színesítik az weblapod, csak ne felejtsd el optimalizálni őket!

K. Margó

Talán a következők is érdekelnek