A cím beugratós, hiszen a sikeres vállalkozásoknak nem kell választaniuk a stratégiai és a taktikai tervezés között – mindkettő elengedhetetlen, fontos részei egymásnak. A stratégiai tervezés a „big picture”, a hosszú távú célok meghatározásáról, az irányok kijelöléséről szól, míg a taktikai tervezés ennek a megvalósítását segíti lépésről lépésre.
A stratégia: a hosszú távú siker kulcsa
A stratégiai tervezés során a vállalkozás meghatározza, hogy milyen célokat szeretne elérni, milyen piaci pozíciót kíván betölteni, valamint milyen versenyelőnyöket szeretne kiépíteni. Ne felejtsük el, hogy a tervezés stratégia nélkül pusztán álmodozás.
Roger Martin, a Torontói Egyetem Rotman Üzleti Iskolájának a korábbi dékánja, valamint stratéga, és megannyi üzleti könyv szerzője mondta azt egyszer egy interjúban arra a kérdésre, hogy szerinte mi a stratégia:
“A stratégia döntések jól integrált összessége, amely úgy helyez el a játéktéren, hogy nyerj”. Ez az analógia egy mondatban foglalja össze kiválóan, hogy hogyan viszonyul a taktika a stratégiához.
Szintén Roger Martin fejtette ki az egyik stratégiáról szóló írásában, hogy sokan hajlamosak úgy gondolni a stratégiai lépésekre, mintha csak A vagy B lehetőség lenne. Roger Martin szerint azonban a legjobb vezetők nem választanak, hanem egy új, jobb lehetőséget hoznak létre a (látszólag) ellentétes megoldások kombinálásával. Példaként hozta fel Steve Jobs és az Apple esetét, aki nem érte be azzal a maradi felfogással, hogy egy termék vagy gyönyörű, vagy funkcionális. Megalkotta az Apple-t, ahol az ikonikus dizájn találkozik a kiemelkedő mérnöki tervezéssel és funkcionalitással. Elcsépelt és elkoptatott mondás, de attól még igaz: Think outside the box.
Az üzleti stratégia részei
Az üzleti stratégia megalkotása egy hosszadalmas és bonyolult folyamat, ám ha nagyon le szeretnénk csupaszítani, csak a lépésekre koncentrálva, akkor mi az alábbiakban határoznánk meg
Környezetelemzés (piaci elemzés) – a piac, a versenytársak, a fogyasztói igények és a belső erőforrások áttekintése.
Célkitűzés – meghatározni a hosszú távú vállalati célokat.
Stratégiai irányok kijelölése – milyen útmutatások segítik a célok elérését?
Mérőszámok meghatározása – hogyan lehet nyomon követni a stratégia sikerességét?
Operatív megvalósítás részletei: kik, mikor és hol?
Példa egy nagyvállalat stratégiájára - hatékonyság és konzisztencia
Vegyük példának a McDonald’s vállalati stratégiáját. A cég stratégiája a globális terjeszkedésen, a gyors és hatékony kiszolgáláson, valamint az egységes márkakép kialakításán alapul. A McDonald’s jó ütemérzékkel ismerte fel, hogy a gyorsaság és a konzisztencia kulcsfontosságú az ügyfélélmény szempontjából (pontosan tudja a vendég, hogy mire számíthat egy “mekiben”, bárhol is éljen a világon), ezért szabványosította az üzleteinek működését világszerte. Ugyanakkor ezt az unalmasnak tűnő stratégiát megfűszerezte: folyamatosan alkalmazkodik a helyi piacok igényeihez – például egyes országokban sajátos menüelemeket kínál, hogy megfeleljen a helyi fogyasztók elvárásainak. Felismerte, hogy a “big picture” stratégia hatékony taktikai elemek által lesz sikeres (és persze az operatív kivitelezésen).

Mit tanulhat egy nagyvállalati stratégiából egy KKV?
A McDonald’s stratégiája arra taníthat akár egy magyar kis- és középvállalkozást is, hogy a sikerhez egyértelmű célkitűzések, egy jól definiált üzleti modell és a folyamatos innováció szükséges, gyorsan reagálva a változó piaci és fogyasztói igényekre. Egy KKV-nak is érdemes olyan versenyelőnyöket keresnie, amelyeket hosszú távon fenntarthat, kevésbé recesszió érzékeny, valós fogyasztói igényekre reagál.
A taktika: a célok megvalósításának eszközei
Míg a stratégia a hosszú távú célokat fogalmazza meg, a taktika a célokhoz vezető lépéseket jelenti. Egy növekedési terv részeként ide tartoznak a marketingkampányok, az értékesítési és ügyfélszerzési módszerek vagy az új piacokra történő belépés taktikai elemei. A sikeres taktikai tervezés segít abban, hogy az egyes akciók összhangban legyenek a stratégiával. Másképp fogalmazva: egy nagy háború megnyeréséhez, sok kis csatából kell győztesként kikerülni.
Az operatív megvalósítás: a napi szintű kivitelezés
Az operatív tervezés és végrehajtás az, ahol a stratégia és a taktika a gyakorlati megvalósítása zajlik. Itt dől el például, hogy egy marketingkampányt hogyan hajtanak végre, milyen csatornákat alkalmaznak, vagy milyen erőforrásokat vonnak be a megvalósításhoz.
Miért fontos az egyensúly?
Ha egy vállalkozás csak stratégiát alkot, de nem figyel a taktikai és operatív megvalósításra, akkor a célok megmaradnak elképzelt lehetőségekként. Ha viszont csak a taktikai elemekre és a napi szintű kivitelezésre összpontosít, de nincs egy egységes stratégia, akkor a vállalkozás irányítatlanul sodródhat a piacon, “majd lesz valahogy” alapon…
Stratégia és taktika - egy fenntartható vállalati modell
A siker titka tehát az egyensúlyban rejlik: a hosszú távú stratégia kijelöli az irányt, a taktikai tervezés meghatározza az ahhoz vezető utat, az operatív kivitelezés pedig a napi szintű lépéseket biztosítja. Egyik sem működik a másik nélkül, hiszen együtt alkotnak egy működő és fenntartható vállalati modellt.
Ebben segít az Origin Consulting: Megfesti a “big picturet”, de az egyes taktikai lépések operatív megvalósítása során sem engedi el az ügyfelei kezét. Ha nem csak sodródni szeretne a piacon, hanem valódi üzleti növekedést elérni, szakértői csapatunk örömmel segít a stratégiai tanácsadás területén.
Örömmel segítünk cégét új pályára állítani, kérje segítségünket!
Pesthy Péter – +36 30 372 7790
Kövessen minket LinkedIn oldalunkon is.