A válságmenedzsment lépései: Hogyan válhat egy cég erősebbé a nehéz időszakokban?

crisis paper letters

Válságmenedzsment lépései: Hogyan válhat egy cég erősebbé a nehéz időszakokban? 

A válságok a gazdasági élet ciklikusan megjelenő és elkerülhetetlen szakaszai – sajnos. Azonban egy cég sikerességének fokmérője nemcsak az, hogy hogyan teljesít a prosperitás idején, hanem az is, hogyan kezeli a nehezebb időszakokat: megerősödve, vagy meggyengülve kerül ki belőle?  

Milyen válsághelyzetek lehetnek egy cég életében? 

Ebben a blogcikkben körbejárjuk, milyen válsághelyzetekkel nézhet szembe egy vállalkozás, hogyan fordíthatja előnyére a kihívásokat, melyek a válságmenedzsment lépései és milyen stratégiákkal erősödhet meg. Az üzleti siker titkos receptje Origin Consulting módra. 

A válságok többféleképpen jelentkezhetnek egy szervezet életében. Néhány tipikus példa: 

  • Gazdasági recesszió: A piaci kereslet csökkenése, fogyasztói bizonytalanság. 
  • Technológiai változások: Az iparág (túl) gyors fejlődése, digitális transzformáció. 
  • Hirtelen bevételcsökkenés: Például egy kulcsfontosságú partner elvesztése, vagy hibás üzleti döntés miatt. 
  • Reputáció menedzsment elhibázása: Kríziskommunikáció hiánya vagy helytelen kezelése. 
  • Ellátói vagy logisztikai problémák: Nyersanyaghiány, szállítási nehézségek (például egy járvány, vagy háború miatt). 
  • Munkaerőhiány: Magas fluktuáció, képzett szakemberek elvesztése, akiket nehéz pótolni. 

 

Változó piaci környezet – hogyan lehet profitálni a válságokból? 

Azok a cégek, melyek rugalmas stratégiával rendelkeznek, és szorgalmas hangyaként tudatosan készülnek a nehezebb időszakokra, nemcsak túlélik a válságokat, hanem akár tanulhatnak is belőlük. Optimális esetben még erősebben is képesek kijönni a nehéz időszakokból, mert: 

  • Innoválnak: Új termékeket, szolgáltatásokat fejlesztenek. 
  • Új piacokat kutatnak fel: Csökkent a jelenlegi piacuk vásárló ereje? Keressünk tőke erősebbet! 
  • Digitalizálnak: Automatizációval csökkentik a költségeket, haladnak a korral. 
  • Hatékonyabb működésre állnak át: Megszüntetik a pazarlást, és optimalizálják a folyamataikat. 
  • Rugalmas stratégiát alkalmaznak: Gyors döntéshozatallal alkalmazkodnak az új helyzetekhez, változtatnak a taktikai lépéseken. Tudjuk: aki mer, az nyer. 

 

Kell-e válságban új piackutatás, versenytárs elemzés? 

Sokan azt gondolják, hogy válság idején egyetlen lehetőség a katasztrófa elkerülésére a drasztikus költségcsökkentés, elbocsátások, mert alapelv, hogy recesszió idején spórolni kell… és ez igaz is – de nem minden területen. Egy új piackutatás elvégzése életmentő lehet, ha a válságmenedzsment lépései, a koreográfia megalkotása a cél, így, ha valamibe, hát ebbe biztosan érdemes időt és pénzt befektetni gazdasági válság idején is.  

A piackutatás és versenytárs-elemzés ezért lehet kulcsfontosságú egy válsághelyzetben: 

  • Megmutatja az új fogyasztói trendeket. 
  • Segít a versenytársak lépéseinek feltérképezésében, inspirációt adhat. 
  • Feltárja az új piacokat és lehetőségeket. 

 

Válságmenedzsment és stratégia – hogyan alkalmazkodnak egymáshoz? 

A gazdasági válságok alatt elengedhetetlen a céges stratégia áttekintése, hiszen, ha egy vállalkozás a prosperáló piaci környezetre szabta a stratégiáját, az valószínűleg kudarcra lesz ítélve egy hirtelen jött válság idején, hacsak nem készültek tudatosan B és esetleg C tervvel nehezebb időszakok idejére. A pénzügyi rugalmasságtól kezdve a kockázatkezelésig ideális esetben mindent érintenie kell egy jó stratégiának. 

Egy sikeres válságmenedzsment stratégia a következőkre épül: 

  • Kockázatkezelés: A legfontosabb kockázatok azonosítása és csökkentése. 
  • Pénzügyi rugalmasság: Tartalékok képzése, költségcsökkentés. 
  • Kommunikáció: A dolgozók, partnerek és fogyasztók tájékoztatása. 
  • Vezetői rugalmatlanság helyett rugalmasság: Gyors alkalmazkodás az új kihívásokhoz. 

A piaci és a belső kockázatok folyamatos monitorozása minden cég életében elengedhetetlen. SWOT-analízis, PESTEL-elemzés és más módszerek segítségével a leggyakoribb fenyegetéseket tudják hatékonyan és egyszerűen azonosítani, majd az operatív lépéseket ehhez igazítani. 

A PESTEL és a SWOT analízis két különböző stratégiai elemzési eszköz, amelyek ugyan eltérő célokat szolgálnak, azonban kiválóan tudnak összedolgozni: 

PESTEL analízis: Külső környezeti tényezőket vizsgál, amelyek hatással lehetnek egy cég működésére. Hat fő kategóriát ölel fel: 

 Political (politikai tényezők) 

 Economic (gazdasági tényezők) 

 Social (társadalmi tényezők) 

 Technological (technológiai tényezők) 

 Environmental (környezeti tényezők) 

 Legal (jogi tényezők) 

Ez az elemzés segít megérteni egy vállalkozás működésére ható külső tényezőket, így főként stratégiai tervezéshez, piaci belépési döntésekhez és hosszú távú trendek megértéséhez használják. 

Gyakorlati példa: 

Egy autógyártó cég a PESTEL analízist arra is használhatja, hogy felmérje a szigorodó környezetvédelmi előírások (E – Environmental) és a kormányzati támogatások (P – Political) hatását az elektromos autók piacára.  

Ami pedig most az autógyártó cégek adu ásza lehet: Elon Musk politikai szerepvállalása jelentős hatással volt a Tesla eladási számaira, különösen Európában. A vállalat 2025 első negyedévében 13%-os visszaesést tapasztalt a globális értékesítésben, ami a legrosszabb negyedéves teljesítmény 2022 óta. Így az európai és ázsiai gyártók (pl. BYD, NIO, Hyundai) kihasználhatják a Tesla esetleges piacvesztését, különösen Kínában és Európában, ahol az eladásai a leginkább visszaestek. Ha a Tesla eladásai csökkennek, az árháború esélyesebb, ami más gyártóknak is egy remek lehetőség versenyképes árazásra és kedvező finanszírozási ajánlatokra, illetve célzott marketing kampányokkal érhetik el a kiábrándult Tesla vásárlókat. 

Hogy a Teslának mi lesz a stratégiája a piacvesztés minimalizálására? Kíváncsian várjuk! 

 

SWOT analízis: A vállalat belső és külső helyzetét értékeli négy fő szempont alapján: 

 Strengths (erősségek) – A vállalat belső előnyei. 

 Weaknesses (gyengeségek) – A vállalat belső hátrányai. 

 Opportunities (lehetőségek) – A külső környezet kedvező hatásai. 

 Threats (fenyegetések) – A külső környezet veszélyei. 

A SWOT-elemzést gyakran használják üzleti stratégiák, versenyelőnyök és belső fejlesztési lehetőségek meghatározására. 

A SWOT analízist például egy kiskereskedelmi lánc arra használhatja, hogy azonosítsa az erősségeit (pl. erős márka, hatékony logisztika), gyengeségeit (pl. magas működési költségek), lehetőségeit (pl. e-kereskedelem bővítése), és fenyegetéseit (pl. új, gyorsan növekvő versenytársak). 

Mindkét módszer eredményes – de másképpen hasznos – egy vállalat válságmenedzsment stratégiájában, mert egyszerre segít feltérképezni a külső kihívásokat és a belső erőforrásokat. 

 

A válságmenedzsment lépései LEGO módra 

A 2000-es évek elején a LEGO komoly válságon ment keresztül. A cég drasztikusan eladósodott, termékei iránt csökkent a kereslet. Milyen eszközöket vetettek be a hatékony válságmenedzsment érdekében, mik voltak a válságmenedzsment lépései? 

  • Portfóliótisztítás: Kivonták a piacról a nem profitábilis termékeket. 
  • Visszatértek az alapokhoz – régen minden jobb volt: Újra az eredeti, hagyományos LEGO kockákra koncentráltak. 
  • Meghallották az idők szavát, bevezették a digitális innovációkat: Videojátékok, filmek, applikációk. 
  • Leporolták egy régebbi piackutatásukat: Ebből kiderült, hogy a felnőtt LEGO rajongók komoly piacot jelentenek. 

 

A vállalat átalakulása sikeres volt: a LEGO ma újra az egyik legnagyobb játékipari cég világszerte. 

A válságok mindig kihívást jelentenek, de megfelelő stratégiával nemcsak túlélhetőek, hanem lehetőséget is teremtenek a fejlődésre. 

Tipp: Olvassa el a Stratégiai tervezés vagy taktikai tervezés – melyikre van szüksége a vállalkozásának? című bejegyzésünket is!

 

A CRAFT Vezetés-modell – egy újabb betűszó a stratégiai döntéshozatal nehéz tüzérségében 

 A CRAFT Vezetés-modell egy Kalamár Beáta által kidolgozott, átfogó vezetési keretrendszer, amelynek öt alappillére (kreativitás, ellenállóképesség, agilitás, fókuszálás és bizalom) segít a vezetőknek abban, hogy a gyorsan változó üzleti környezetben is képesek legyenek hatékonyan irányítani a vállalatot. A modell egy olyan management megközelítés elsőszámú vezetők számára, mely segíti őket, hogy rugalmasan reagáljanak a kihívásokra, miközben fenntartják a vállalkozás hosszú távú növekedését és versenyképességét. A CRAFT Vezetés-modell jelentősége abban rejlik, hogy egy átfogó, modern vezetési keretrendszert biztosít, amely segít a vezetőknek alkalmazkodni a gyorsan változó üzleti környezethez. 

 

Pesthy Péter, az Origin Consulting vezető tanácsadója több, mint 27 éves tapasztalattal rendelkezik a multinacionális B2B környezetben, elsőszámú vezetői tapasztalattal. Karrierje során különböző iparágakban – az autóipartól a szolgáltatói szektorig – alkalmazta az eltérő, köztük a CRAFT Vezetés- modellt, amelyet rendkívül hatékonynak talált a szervezeti átalakítások és a fenntartható növekedés előmozdításában. 

 

A CRAFT Vezetés-modell alapelveit alkalmazva sikeresen vezeti végig ügyfeleit többek között vállalatfelvásárlások, üzletági integrációk, valamint cégeladások (exit) során. Ezen kihívások kezelése különösen fontos egy olyan világban, ahol a geopolitikai feszültségek és a gazdasági bizonytalanságok jelentős hatással vannak a cégek működésére. A modell egyik legnagyobb előnye, hogy képes ötvözni a gyakorlati tapasztalatokat a modern vezetési elméletekkel. Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy a vezetők a vállalat legkritikusabb kihívásaira is hatékony megoldásokat találjanak, miközben biztosítják, miközben növekedési pályán maradnak. 

 

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a CRAFT Vezetés-modell alkalmazásával nemcsak a felsővezetők, hanem az egész szervezet eredményesebben tudja kezelni a változó üzleti környezetet. 

Ha a CRAFT vezetés témában szeretne elmélyedni, szívből ajánljuk Kalamár Beáta CRAFT – Vezetés című könyvét, illetve podcastjét is. Pályakezdőknek, fiatal és tapasztalt vezetőknek egyaránt irányt mutat:  

“A CRAFT-vezetés olyan szilárd alapot ad, amire építhetsz. A mostani, modern időkben nem sok stabilitás vesz körül minket. Ahhoz, hogy ennek a világnak a hullámait meg tudd lovagolni, szükséged van egy minőségi szörfdeszkára.” /Kalamár Beáta/ 

 

Ha kíváncsi arra, hogyan  néz ki a CRAFT-Vezetés a gyakorlatban, akkor hallgassa meg Kalamár Beáta beszélgetését ügyvezetőnkkel, Pesthy Péterrel!

 

Témák:

 

Milyen kihívásokkal szembesülnek a felsővezetők a folyamatosan változó környezetben? Milyen képességekre van szüksége a jövő vezetőinek ahhoz, hogy sikeresen vezessék szervezetüket? Melyek
azok a területek, amelyek a legnagyobb kihívást jelentik a fejlődésük során, és miért? Hogyan segíthet a CRAFT-vezetés ezen akadályok leküzdésében és a vezetői
hatékonyság és eredményesség növelésében? És hogy mi különbözteti meg a CRAFT-vezetést a Transzformációs vezetéstől? 

Vegye fel velünk a kapcsolatot most, és beszéljünk arról, hogyan vethetjük be a válságmenedzsmentben szerzett tapasztalatunkat az Ön cégének sikeréért!

Talán a következők is érdekelnek