5 dolog, amire érdemes figyelni, ha sikeres vállalkozást szeretne

A mai modern, rohanó világunkban sokszor nem tudjuk milyen irányba induljunk el, legyen szó munkáról, magánéletről, oktatásról vagy éppen egy vállalat irányításáról.  

Kevesen tudják, hogy hatékony időmenedzsmenttel, illetve pár egyszerű stratégiával sokkal eredményesebbé teheti vállalkozása tevékenységét. Az öt taktikát az Origin Consulting Kft. ezen blogbejegyzésében ismertetjük.

Mivel a mai világ rendkívül zajos, az egyetlen hatékony módszer az produktivitásunk növelésére a koncentrációnk, fókuszunk tudatos menedzselése, a zajok száműzése a munkából. Gondoljanak bele hány apró figyelemeltereléssel szembesülünk nap, mint nap legyen szó Social Mediáról, televízióról vagy utcai hirdetésekről. A mai világ célja egyértelműen a figyelem koncentrálása, elnyerése. (A marketing különböző ágazatai is erre a tézisre épülnek.) 

Íme az öt tippünk az ön vállalkozása számára:

1. Fókuszáljunk olyan feladatokra, amelyek ténylegesen, direkt módon sikert eredményeznek

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ha valamilyen feladat aprólékosságot vagy nagyobb energiabefektetést igényel, esetleg a befektetett figyelem hónapokkal később térül meg akkor azt figyelmen kívül hagyhatjuk, hanem sokkal inkább egy tudatos figyelem és időbeosztást. A vállalkozók sokszor hajlamosak elveszni olyan részletekben, mint például a logó formája, színei, alakzata és elhaladnak több fontosabb, nagyobb dolgok mellett. Egy ügyvezetőnek/tulajdonosnak fontos arra a tevékenységre fókuszálnia, amely a bevételt hozza számára. Állítsunk prioritást a feladatok között és ez alapján könnyebb menedzselni őket. Azon tevékenységek, amelyek a vállalkozás bevételét hozzák mindig elsőbbséget kell, hogy élvezzenek olyan részletekkel szemben, mint a grafikus elemek.

2. Kerüljük el a „Mókus szindrómát” (Squirrel Syndrome)

A Squirrel Syndrome, magyarul szó szerint fordítva „mókus szindróma”, egy nagyon gyakran használt kifejezése az angol, illetve amerikai üzleti életben. A mókus egy olyan állat, amely képtelen egy helyre koncentrálni, nem tudja merre halad és nem tudja tudatosan megválasztani tevékenységeit. 

Ahhoz, hogy orvosoljuk a problémát meg kell határoznunk az idő és figyelem rabló „mókusokat” és újra kell definiálnunk céljainkat. Ha meghatároztuk az irányt, csoportosítsuk át fókuszunkat a valóban fontos projektekre és ne hagyjuk, hogy figyelmünk elterelődjön. Emlékeztessük magunkat, arra az igazságra, hogy sokkal később fogunk végezni egy projekttel, ha állandóan valami megzavar, eltérit minket. 

Tanulság: Vigyázzunk a mókusokkal!

3. Fókuszáljunk az eredményt teremtő tevékenységekre

Fontos, hogy fókuszunkat olyan tevékenységekre összpontosítsuk, amelyek valós eredményeket hoznak, ahogyan azt az elsőpontban is kihangsúlyoztuk. Ha olyan feladatokra fókuszálunk, amelyekben szakértelmünk van egy folyamatos „workflowban” fogjuk érezni magunkat és sikerélményünk lesz, nem beszélve az elért eredményekről. 

Ha egy egyén olyan dolgokra fókuszál, amelyről nem rendelkezik kellő tudással, ismerettel és ezen tevékenységet elveszi azoktól, akik rendelkeznek az több szempontból negatív a vállalkozása számára. Fontos, hogy a maximális eredményesség érdekében minden munkaerőt egyéni kompetencia alapján kell beosztani az adott feladatokra. Ez segít az egyénnek elkerülni a Burnoutot/ kiégést, hiszen nagyrészt pozitív visszacsatolásokat kap és a vállalat szempontjából is eredményes.

 Ne felejtsük el, ha nem vagyunk például weblapfejlesztők, ne próbáljunk meg a drága időnkben weblapokat alkotni, hanem keressük meg rá a megfelelő szakembert, aki időt és energiát spórolva fogja abszolválni a tőle megkövetelt feladatokat, ön pedig foglalkozhat vállalkozása menedzselésével és a hatékonyság folyamatos növelésével, racionalizálásával. 

Sokszor fontosabb a tudás arról, hogy a tudást, szakértelmet hol találjuk, mint maga a tudást. Ez a filozófia sokat segíthet bárkinek, aki nem a DIY (DO IT Yourself) /” Csináld magad” filozófiát képviseli.

4. Multitaskingoljunk tudatosan

A multitaskingolás, azaz egyidőben több feladattal való foglalkozás nagy kihívást jelent gyakran tapasztalt munkavállalók, vezetők számára is. Fontos, hogy ha lehetséges fókuszáljunk egyszerre egy feladatra, bár a mai világban, főleg menedzserként ez elképzelhetetlen. 

Ha azon kapjuk magunkat, hogy munkaidőben megint a Facebook messengeren vagyunk egy olyan kifogással, hogy „erre tudok válaszolni, csak egy perc az egész” vagy véletlenül bekapcsolódnánk a Youtube végtelen „recommended for you” algoritmusába, mondván, hogy „semmi extra csak ezt az egy videót megnézem”, emlékeztessük magunkat, hogy amint elvégeztük feladatunkat megjutalmazhatjuk magunkat negyedóra videónézéssel, esetleg válaszolhatunk családtagjaink messenger üzeneteire is, de most először el kell végeznünk a ránk bízott feladatokat.

5. Fókuszáljunk egyszerre egy nagy projektre

Igyekezzünk egyszerre egy nagy projektre fókuszálni, aki sokat markol az keveset fog elvet alapul véve. Ha igazán fontos projektünk van akkor abba bele kell tennünk a figyelmünk minimum 90%át, csak úgy lesz igazán sikeres. Ha a figyelmünk megint csak túl sok irányba összpontosul, nem fogjuk elérni a kitűzött célokat.

Íme 5 tipp, hogy fókuszáltak maradjunk bármilyen feladatról is van szó:

  • Írjuk le napi teendőinket minden reggel kezdésképpen, így biztosan nem felejtünk el semmit.
  • Fókuszáljunk az ötleteinkre, szortírozzunk, majd iktassunk be egy hatékony akciótervet.
  • Kezdjük először a kreatív munkával. A csupán végrehajtói, unalmas, száraz munka leszívja a munkaidő elején az elmét, így kevésbé leszünk kitartóak a nap folyamán.
  • Találjuk ki, mi éri meg a figyelmünk elterelődését.
  • Csatlakozzunk le az e-mailjeinkről, a közösségi médiáról és a hívásokról.

Reméljük tudtunk segíteni, illetve gyakorlati praktikákat nyújtani a figyelem- és az időmenedzsment témájában. Ez a kettő tudományág nagy figyelmet kapott a 20. századtól kezdve a különböző menedzsment szemléletekben.

Összegzésképpen: a figyelem idő, az idő pedig pénz. Így minden egyes figyelemelvonással, social media használattal vagy „mókussal” ön direkt módon időt és így indirekt módon pénzt tud veszíteni. A kérdés már csak az, hogy megéri-e. Döntse el ön.

Ha kérdése van készséggel állunk a rendelkezésére: írjon nekünk a m.kohanecz@originconsulting.hu-n vagy hívjon miket a +36 30 366 0314-es számon!

K. Margó

Talán a következők is érdekelnek