Hogyan lesz eredményes a digitális egészségügyi marketing?

Digitális marketing az első képtől a főoldalon az utolsó posztig a kampányban

Az orvosi, gyógyszeripari marketing minden más területnél konzervatívabb. Nem csoda, hiszen ebben több tényező is közrejátszik. Egyrészt szigorú szabályozásoknak kell megfelelnünk, ami a biztonsági játék stratégiáját erősíti. Másrészt pedig az egészségügy piaci szereplőinek a betegek érdekeit és egészségét kell szolgálniuk, adott esetben piaci érdekekről is lemondva. És pont ez az a pont, ahol a digitális marketing kikerülhetetlenné lesz. Kutatásokból tudjuk, hogy a páciensek 77%-a online tájékozódik, mielőtt orvoshoz fordulna. Hatalmas felelősséggé válik ennek fényében az egészségügyi gyártók és szolgáltatók online jelenléte – a jól kivitelezett, robosztus jelenlét megmentheti a pácienseket a félrevezető vagy akár veszélyes infromációktól is. A Pew Internet & American Life kutatásából az is kiderült, hogy az internetezők 80%-a keresett már az egészségével kapcsolatos információt a neten. Nem meglepő, ugyanakkor döbbenetes szám ez, ami jól mutatja, mennyire fontos része lett a beteggondozásnak a digitális marketingeszközök használata. 

A hagyományos TV, print valamint eladáshelyi megjelenések mellett különösen nagy hangsúlyt kell kapnia az online eszközöknek. A minden korábbinál tudatosabb betegek erre nagyon nagy igényt tartanak, joggal. 

Vegyük sorra azokat az eszközöket, amiket mindenképp használnunk kell a megfelelő online jelenlét kialakításához!

Egészségügyi szolgáltató weboldala

Már-már közműnek számít, kihagyhatatlan és rendkívül fontos eleme a bizalomépítésnek. Az adatvédelem mindennél komolyabb prioritást kell, hogy élvezzen, még akkor is, ha csak egy hírlevél-feliratkozásról van szó. Nagy hangsúlyt kell fektetnünk a képekre: ne elégedjünk meg rossz minőségű stock fotókkal, mert ezek könnyedén alááshatják az oldal hitelességét. Vegyük komolyan a szövegírást, mert akár jogi problémáink is adódhatnak, ha nem vagyunk eléggé körültekintőek és egyetlen elírás vagy gépelési hiba is bizalomvesztéshez vezethet. 

Keresőoptimalizálás az egészségügyben

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy a páciensek keresés közben megfelelő minőségű és megbízható információval találkozzanak. A SEO marketing minden eszközét be kell vetnünk ahhoz, hogy ránk találjanak; egyúttal az egészségügyi témák érzékenységéből adódóan azt is fontos átgondolnunk, hogy melyek azok a keresések, amelyek eredményei között kifejezetten nem szeretnénk megjelenni. A keresőoptimalizálás egy egészségügyi szereplő esetében sokrétű, nagy odafigyelést igénylő feladat, ezért különösen fontos, hogy csak jó referenciákkal rendelkező, megbízható szakembert engedjünk a weboldalunk közelébe. Ne feledkezzünk el arról sem, hogy a keresések több mint fele mobilról történik, így ma már a mobilra optimalizálás is fontos szempont minden platformon. 

Egészségügyi Videótartalmak

A főoldalon elhelyezett videotartalom 80%-kal növeli a konverzió esélyét. A klinikai marketingben különösen fontos a bizalomépítés, amit nagyban támogatnak a személyes, hiteles videomegjelenések. Érdemes a páciensek történeteit is bemutatni – ezek nagyban hozzájárulhatnak a látogató esetlegesen felmerülő szorongásainak csökkentéséhez. A komplex témák érthető, követhető átadására pedig remek eszköz a videoanimáció. A videó ráadásul az írott blogposztoknál könnyebben eljut új közönségekhez is, ha videoplatformok beágyazott lejátszóit használjuk saját helyett. Megéri a befektetést, de ahogy az egészségügyi témákban mindenhol, itt is körültekintőnek és alaposnak kell lennünk. Arra is figyeljünk, hogy a videóban megfogalmazott mondatok ne veszítsék el valódi jelentésüket, ha azokat kontextusból kiragadva halljuk. Túl gyakran történik meg, hogy orvosok, gyógyszerészek és más remek szakemberek nyilatkozatai újravágott, félrevezető videókban bukkannak fel ismét. 

Közösségi média, igen, az egészségügyben is

A cél az egészséges jelenlét: egy kutatás szerint a márkaválasztással kapcsolatos döntések 57%-át befolyásolta az, ha a felhasználó ismerősei már kapcsolatban voltak a márkával közösségi média platformokon, lájkolták az oldalt vagy kommenteltek a posztok alatt. Érdemes fizetett megjelenésekkel számolni a már meglévő páciensekkel való kapcsolattartásban is – az organikus elérés olykor megbízhatatlan és elhanyagolható hatékonyságú. Nagyon jól működik viszont ha egy-egy krónikus betegség kezelésére, menedzselésére szervezünk közösséget.

Adatvezérelt, személyre (vagy betegségre) szabott kampányok

Az általános, mindenkire érvényesen megfogalmazott üzenetek az egészségügyi marketingben nem működnek. Jól átgondolt és pontosan célzott mikroüzenetekkel kell dolgoznunk, itt is alaposan átgondolva, hogy kik azok, akiket kifejezetten nem szeretnénk megtalálni. Egy rossz pillanatban, rossz helyre érkező, egészséggel kapcsolatos üzenet komoly szorongásokat okozhat feleslegesen. Egy jó CRM rendszerrel remekül kezelhetjük a lead menedzsmentet és az ügyfélmegtartásra tett erőfeszítéseket egyszerre. Az abból kinyert adatokkal pedig olyan insightokat generálhatunk, amelyek segítségével egyre hatékonyabbá tehetjük marketingaktivitásunkat. Kiemelten fontos a klinikai marketingben az adatvédelem: érdemes az aktuális szabolyozásoknál is szigorúbbnak lennünk magunkkal. Amikor csak lehet, használjunk szintetikus adatot, ami nemcsak a felhasználókat védi tökéletesen, de az anonimizációból fakadó adatromlást is kiküszöböli.

Egészséges email marketing

Kihagyhatatlan lépés, ami ráadásul rendkívül hatékony és tűpontos, ha jól használják. Az emailek esetében is érvényes, hogy csakis a kifogástalan minőséggel elégedhetünk meg és kiemelt figyelmet kell fordítanunk az adatvédelemre, különös tekintettel az ügyfélmegtartást támogató emailkampányok esetében. Érdemes a szenzitív, személyes vagy szorongást keltő információkat egy kattintás mögé rejtenünk, hogy a felhasználó a saját tempójában dolgozhassa fel azokat. Itt is fontos mobilra optimalizálni: az egészségügyi témájú emailek 47,6%-a mobilon jelenik meg.  Ezen a területen egyébként az edukációs tartalmak teljesítenek a legjobban. Ne feledkezzünk meg a pontos CTA-ról – azaz a cselekvésre ösztönzésről – sem, ami feltétlenül szükséges a konverzióhoz. 

K. Margó

Talán a következők is érdekelnek