Amit tudnia kell a legújabb Google frissítésről

Google kereső

Mindenki, aki foglalkozik a terméke, szolgáltatása weboldalának teljesítményével, tudja, hogy a Google rendszeresen frissíti keresési algoritmusát, ami befolyásolja, honlapunk hol helyezkedik el a találati listán. A tartalmi megfelelések mellett először a technológiai szempontok kaptak egyre jelentősebb szerepet, a legújabb, „Core Web Vitals” azonban még eggyel tovább lép, és a felhasználói élményt komplexen helyezi a középpontba.


A Core Web Vitals mutatók az egyes weboldalak teljesítményét a valós használati adatok alapján mutatják be. Mit jelent ez? A Google valós felhasználók valós munkameneteit vizsgálja, és ez alapján értékeli, milyen gyors egy adott weboldal. Szemben az általános „speed test” oldalakkal ezen a módon sokkal pontosabb képet kaphatunk weboldalunk teljesítményéről. Előbbiek ugyanis általában csak a főoldalt vizsgálják, és egy „mesterséges közeget” teremtenek a tesztnek – vagyis nem veszik figyelembe a gyengébb készülékkel, lassabb internet kapcsolattal rendelkező látogatók felhasználói élményét.


A sebesség azonban nem minden, az új frissítés azt is vizsgálja, hogyan alkalmazkodik a weboldal megjelenése a különböző képernyő-méretekhez: minden készüléken kényelmesen olvasható, jól használható-e. Ez a változtatás egyértelműen a mobilos böngészés térnyeréséhez köthető: amikor a legtöbben a telefonjukon böngésznek, már az online vásárlásokat is mobilról kezdeményezik, akkor a keresőóriás számára is kiemelt szerepet kap az egyes weboldalak rangsorolása során azok mobil verziójának minősége. Hiszen a felhasználók többsége ezzel találkozik.

És mi szolgál e mérések alapjául? Annak mértéke, ahogy a felhasználók elköteleződést mutatnak a weboldal tartalmával egy-egy látogatás során. Vagyis az, egy-egy weboldal felépítése mennyire felhasználóbarát. Mit jelent ez a gyakorlatban?

A user experience, vagyis a UX szerepének felértékelődését, meghatározó szerepét a Google
találati listában elfoglalt helyezés során.

A Google magyarázata szerint a 2021. júniusi frissítés után az algoritmus azt is figyelembe veszi, a felhasználók hogyan éreznek azzal az élménnyel kapcsolatban, amit a weboldalunkon lévő tartalommal történő interakció során éreznek. Ez nagyon misztikusan hangzik, de valójában logikus és észszerű szempontról van szó.


A lényege az, hogy a Google előnyben részesíti azokat az oldalakat, amelyeket a felhasználói viselkedés alapján úgy ítél meg, hogy könnyen használhatóak, jól lehet rajtuk tájékozódni, a felhasználók megtalálják, amit keresnek és könnyedén navigálnak az oldalon. Nem ördögtől való a gondolat: felhasználóként Önt is bosszantja, amikor keres valamit egy weboldalon, és sehogy sem találja meg a menüpontok tengerében, nem igaz?


Mit tehet, ha az új algoritmus követelményeinek megfelelve élen szeretne maradni a találati listában?

1. Fordítson figyelmet a weboldala mobil-verziójára

Legyen könnyen olvasható minden kijelzőméreten, rendelkezzen átlátható navigációval. Mobilon is biztosítson gyors betöltést, egy esetleges lassabb internet kapcsolat esetén is. Legyen reszponzív minden tekintetben, ne legyenek képernyőről kilógó gombok, űrlap esetén nem lenyitható opciók.

2. Tegye biztonságossá a böngészést

A HTTPS kapcsolat ma már alapkövetelmény, tegyen róla, hogy felhasználói személyes adatai biztonságban legyenek weboldala böngészése során.

3. Kerülje a tolakodó marketing eszközöket

A felugró ablakok talán hoznak bizonyos eredményeket, de más felhasználókat pedig véglegesen elriaszthatnak, mivel, egyszerűen, bosszantóak. A Google már régóta szankcionálja ezek használatát – ami alól természetesen kivételt képez a cookie-k elfogadására szolgáló beleegyezés. Marketingjét az értékvezérelt tartalom határozza meg ,ne a kényelmetlenséget okozó eszközök!

Honnan tudhatja, hogy weboldala jól teljesít a Google új követelményrendszerében?

Érdemes megvizsgálni a Search Console Core Web Vitals jelentését, amely részletes áttekintést ad a weboldal teljesítményéről. A Core Web Vitals mutatók vizsgálják az oldal betöltési sebességét, ezen kívül azt is, az oldal milyen gyorsan igazodik reszponzív módon a megjelenítő kijelzőre, és milyen gyorsan válnak működőképessé a funkciók, amikkel interakcióba lehet lépni (egyszerűbben fogalmazva, például a keresőbe milyen hamar lehet írni), valamint mennyire stabil vizuálisan az oldal. Ezen kívül érdemes lefuttatni egy Chrome User Experience Report-ot is, amely szintén valós

felhasználói adatokkal dolgozik. Vizsgálja a készüléktípust, a felhasználó internetkapcsolata sebességének hatását a weboldalra, ami segít megérteni, milyen külső tényezők befolyásolják a felhasználói élményt.

A Core Web Vitals értünk van, nem ellenünk

Ahogy a bevezetőben is írtuk, a Google algoritmusának folyamatos változása arra késztet minden weboldal tulajdonost, hogy lesse a kereső kívánságait, követelményeit, és igyekezzen megfelelni nekik, hiszen előkelő helyen szeretne megjelenni a találati listában. Fontos azonban, hogy ennek meglássuk a jó oldalát is, ne csak a követelményrendszert érzékeljük benne. Weboldala minél jobb felhasználói élményt nyújt , vásárlói, ügyfelei annál szívesebben böngészik honlapját, annál több időt töltenek el rajta, és annál inkább elköteleződnek a tartalom iránt, amelyet megoszt. Minél könnyebben tájékozódnak, annál nagyobb arányban jutnak el a vásárlásig, megrendelésig, annál könnyebben lesz lead belőlük a vállalkozása számára. Így a Google elvárásai valójában megegyeznek a felhasználói jogos elvárásaival, ami pedig az üzletszerzést teszi könnyebbé az Ön számára.


A Google azért vezette be ezt a frissítést, mert ezzel is szeretné ösztönözni a vállalkozásokat, hogy minél inkább felhasználóbarát oldalakat készítsenek. Olyanokat, amelyen a látogatók könnyedén navigálhatnak el a céljukig, és kellemes élményt kapnak a weboldalon tett látogatással.

Milyen hatással van mindez a SEO-ra?

Sok találgatás volt azzal kapcsolatban, az új frissítés milyen kapcsolatban áll majd az oldalak
keresőoptimalizáltságával. A válasz valószínűleg az, hogy nincs ilyen kapcsolat. A tartalmi relevancia
továbbra is elsődleges a keresőmotor számára,az új szempontok figyelembe vételével inkább arra lehet számítani, hogy két egyformán releváns és jól keresőoptimalizált oldal esetén a Google azt preferálja majd, amelyik a
Core Web Vitals mutatók terén is jobban teljesít.


Ha bizonytalan, weboldala mennyire felel meg a Google új és régi elvárásainak, vegye igénybe weblap
optimalizációs szolgáltatásunkat
! Segítünk rendbe tenni weboldala SEO téren tapasztalható hiányosságait, tegye meg velünk az első lépést a több konverzió felé!

Kohanecz Margó

Talán a következők is érdekelnek