5 kérdés, amit tegyen fel a digitális marketing eszközök kiválasztása előtt

Legutóbbi bejegyzésünkben már összefoglaltuk, milyen elemekből is áll a marketing tech stack, most ahhoz nyújtunk segítséget, hogyan tudja saját vállalkozása számára összeállítani az ideális technológiai eszköztárat. Lássuk, mi az az 5 kérdés, amit érdemes feltennie magának, mielőtt hozzákezd a marketing tevékenységét segítő eszközök kiválasztásához! 

Több, mint 8.000 eszköz hirdeti magáról, hogy segíti, gyorsítja, hatékonyabbá teszi a marketing működését. Mindegyik könnyen használható, látványos kezelőfelülettel rendelkezik, és könnyen elhihető, hogy már a puszta használatuk öröm. Ez a hatalmas kínálat azonban számos csapdát is rejt magában. Könnyen előfordulhat, hogy megvásárol egy eszközt, mert az elnyeri a tetszését, pedig valójában a funkcióinak csak a töredékét használja ki, vagy az új technológia nem kompatibilis egy, már meglévő rendszerével, ami lassítja, hátráltatja a gördülékeny munkamenetet. 

A marketing tevékenységet segítő technológiai eszközök sokszor jelentős beruházást jelentenek egy vállalkozás életében, épp ezért kiemelten fontos, hogy jól válasszon. Fel kell mérni a különbséget azon eszközök között, amik önmagukban biztosítanak mindent, amire a marketing tevékenysége során szüksége lehet, és azok között, amelyek csak egy-egy funkciót látnak el. Előbbi kategóriába tartozó eszközök előnye, hogy mindent egy helyen ér el, hátránya viszont, hogy nem személyre szabható, olyan funkciókat is tartalmaz, amire nincs szüksége, és biztos, hogy nem minden funkciója működik pont úgy, ahogy az Ön vállalkozása számára ideális. A második csoportba tartozó eszközöknél jelentős munkát igényel a megfelelő eszközök kiválasztása, viszont ha ez sikerült, utána egy nagyon erős és hatékony eszköztár áll majd a rendelkezésére. Az alábbi szempontok végiggondolása segít a döntéshozatal során. 

1. Valódi, új eredményekre számíthat az adott eszköz használatával? 

Az eszközpaletta rendkívül széles, és egyazon feladat ellátására több különböző megoldás is létezik. Mielőtt megvásárol egy eszközt, szolgáltatást, mert annak bemutatója elnyerte a tetszését, mert meggyőzték, milyen fantasztikus eredmények érhetők el a segítségével, gondolja végig, hogy használatával számíthat-e új, hasznos eredményekre a marketing-működésében, vagy valójában a már meglévő eszköztára is kiválóan alkalmas mindazon feladatok ellátására, amit az új technológiától kapna.  

Lehet, hogy ez a technológia valóban kiváló, de ha már van az eszköztárában olyan, ami ugyanezeket a feladatokat látja el, akkor nem biztos, hogy szükség van az újra. Attól, hogy a szoftvert bemutató videó látványos grafikai megjelenítőt, színes-szagos táblázatokat mutat, amelyekről könnyű elhinni, hogy rengeteg hasznos információt szolgáltatnak, egyáltalán nem biztos, hogy bármi újat is adnak mindazokon felül, ami már most is a rendelkezésére áll. Gondolja végig, hogy egy új eszköz használatának megtanulása idő, ne helyezzen felesleges nyomást kollégáira. 

2. Kompatibilis azokkal az eszközökkel, amiket már használ? 

Az egyik legfontosabb szempont az eszköztár összeállításánál azok egymásra épülése és egymással való kompatibilitása. Ennek hiányában olyan plusz feladatokat generálhat, amik rengeteg időt vesznek el a munkavállalóitól, csökkentve ezáltal a hatékonyságot.  

Talál például egy olyan eszközt, aminek segítségével növelni tudja a weboldaláról érkező lead-ek számát. Ez eddig remek, de ha ez az eszköz nem kompatibilis a CRM rendszerrel, amit használ, akkor a beérkező adatok kézi rögzítésére lesz szükség. Ez rengeteg időbe telik és hibalehetőségeket rejt magában. A kollégái munkaideje is pénz, így egy konverzió ára még magasabb lehet, mint az eszköz használata előtt volt. 

3. Megvizsgálta az összes lehetőséget? 

Ahogy már korábban is írtuk, egy adott feladat ellátására számos különböző eszköz létezik. Érdemes többet is alaposan átnézni a döntés előtt, és megnézni, melyik tartalmazza azokat a funkciókat, amelyre Önnek valóban szüksége van. Felesleges beruházni egy olyan szoftverbe, amelynek képességeinek felét sem használja ki, mert nem relevánsak az Ön vállalkozása számára.  

Olvassa el a felhasználói véleményeket, próbálja ki a demo-verziót. Minél összetettebb egy eszköz, annál bonyolultabb a használata is. Nézze meg, az adott rendszer logikája az Ön számára követhető-e, ne essen abba a hibába, hogy azért nem használ bizonyos funkciókat, mert frusztrálja, hogy nem látja át. Ennek az ellenkezője is igaz: ne válasszon egy kedvezőbb áron elérhető opciót, ha annak használata sokkal több munkát igényel a megfelelő eredmények eléréséhez, hiszen akkor ismét ugyanoda érkezik, amiről már az előbb is esett szó: munkaidőre fizeti ki a pénzt, amit megtakaríthatna egy jobb szoftver megvásárlása esetén. 

4. Megvannak az erőforrásai és a kapacitása az adott eszköz használatához?  

Az online marketing nagy előnye, hogy minden mérhető, ám ezeknek a méréseknek csak akkor van jelentőségük, ha a kapott eredményeket megvizsgáljuk, következtetéseket vonunk le belőle, és felhasználjuk a további tevékenység során. Egy szoftver megvásárlása során tehát számoljon annak költségével is, ami az általa kinyert adatok felhasználásakor keletkezik. Amennyiben nincs kapacitása az adatelemzésre, ne ruházzon be adatok kinyerésébe.  

Ugyanígy, vannak olyan komplex rendszerek, amelyekkel remek eredményeket lehet elérni, de használatuk időigényes, minden napos munkát igényel. Amennyiben nincs meg az erőforrás ezek kezelésére, akkor a szoftver önmagában haszontalan, hiszen csak akkor hoz eredményeket, ha maximálisan kihasználja a lehetőségeit. 

5. Mindenkivel egyeztetett, akinek a munkájára hatással van ez az eszköz? 

Mielőtt egy új eszköz vásárlása mellett dönt, érdemes egyeztetni mindenkivel, aki használni fogja, vagy akinek a munkájával összefüggésben áll. Az értékesítő kollégák számára ideális formában generál lead-eket? A pénzügy számára megfelelő adatot szolgáltat a számlázáshoz? A marketinges kollégáknak van már tapasztalatuk az adott eszközzel, ami döntésbefolyásoló lehet?  

A közös egyeztetés során felmerülnek mindazok a szempontok, amit a korábbi kérdések során említettünk, hiszen ne felejtsük el: egy-egy új technológiának akkor van értelme, ha könnyebbé, gyorsabbá teszi a munkát és nem gördít akadályokat senki elé. 

Az elérhető marketing eszközök tárháza tehát hatalmas, és a folyamatos fejlődés mellett állandó a nyomás, hogy a legújabb, legfrissebb technológiát használja a vállalkozása marketing tevékenységének támogatására. Ha a megfelelő eszköztárat állítja össze egymással illeszkedő és jól együttműködő elemekből, akkor a marketing tech stack segít abban, hogy hatékonyabbá váljanak kampányai, eredményesebbé váljon marketing tevékenysége, személyre szabott ajánlatokat tudjon kínálni minden potenciális vásárlójának, ezzel növelve az értékesítések számát. De ne feledje, attól, hogy valami új és többet tud, még nem biztos, hogy beleillik az Ön eszköztárába, és azt is minden esetben mérlegelni kell, hogy várható-e az új eszköz megvásárlásától valós eredmény

A marketingeszközök kiválasztása során tehát arra kell figyelni, hogy elkerülje azt, hogy kipróbál minden új szoftvert, ami megjelenik a piacon. Ehelyett tudatosan és következetesen kell építkezni, amivel igen eredményes rendszerek állíthatóak össze. Ne feledje, a marketing eszközök összessége még nem egyenlő a marketing stratégiával. Ahhoz, hogy az ideális tech stack-et össze tudja állítani, előbb fel kell építeni a marketing stratégiát, ami alapján már pontosan fogja tudni, melyek azok az igények, amelyeket az eszköztárnak ki kell elégítenie. 

Nem tudja eldönteni, mire helyezze a fókuszt, milyen irányban induljon el a fejlesztésekkel? Vegye igénybe marketing tanácsadói szolgáltatásunkat, és állítsuk össze közösen marketing technológiai eszköztárát! 

Kohanecz Margó

Talán a következők is érdekelnek