Nincs marketing a megfelelő technológia nélkül

digitális marketing

A marketing tevékenység jelentős része mára az online térbe került, ami magával hozta azt is, hogy szorosan összekapcsolódik a különböző technológiai eszközökkel. Ennek megfelelően folyamatosan fejlődik a digitális marketing és nagyon sokrétűvé válik az elérhető technológiai lehetőségek köre, ám ezzel párhuzamosan egyre nehezebb is az ideális marketing tech stack kialakítása egy vállalkozáson belül.  

Mi is az a marketing tech stack és miért érdemes fektetni bele? 

Azoknak a technológiai eszközöknek az összessége, amelyeket egy vállalat használ a marketing folyamatok támogatására. Segítségükkel a folyamatok átláthatóbbak, egyszerűbbé válnak, a marketing pedig hatékonyabb és eredményesebb lesz.  

Egy jó felépített technológiai rendszer 

  • olyan adatokat gyűjt Önnek, amellyel pontosíthatja marketingüzeneteit, a hirdetések célzását és 
  • fejlesztheti termékét, szolgáltatását a felhasználók valós igényei alapján. 

A Chief Martech már 2020-ban 8000 elérhető technológiai eszközről számolt be, amelyek közül természetesen rengeteg ugyanazt a feladatot látja el, csak épp másképpen. Ahhoz, hogy ideális marketing technológiai eszköztárat alakítsunk ki, fontos megérteni, hogy melyik mire jó, és Önnek pontosan mire van szüksége.  

Így elkerülhető, hogy olyan eszközöket kezdjen használni, amelyekre valójában nincs szüksége, sőt, akár a folyamatokat gátló elemeket építsen a marketingrendszerbe.  

Milyen elemekből áll a jó marketing tech stack? 

Ne ijedjen meg a marketing szakzsargon hallatán, nem kell azonnal rendkívül drága eszközök összességére gondolni. A lehetőségek nagyon széles skálán mozognak, és az ideális tech stack-et nem csak maguk az eszközök, hanem az Ön vállalkozásának sajátosságai is meghatározzák.  

Az ideális eszköztár tehát egy olyan befektetés, ami a marketing tevékenység támogatásán keresztül plusz bevételekhez juttatja a cégét. Annak meghatározása, hogy mi az ideális, több szempont függvénye: 

Lássuk az alapoktól: 

1. CMS 

Tartalomkezelő rendszer, amely a vállalkozás weboldalának hátterét adja. Számtalan lehetőség közül választhatunk, az első kérdés, amit el kell dönteni, hogy kész, személyre szabható eszközt használunk (a legelterjedtebb megoldás a WordPress), vagy egyedi fejlesztésű weboldalt szeretnénk. Utóbbira azon cégeknek van szükségük, ahol összetett, egyedi igényeket és folyamatokat kiszolgáló weboldalra van szükség. Ahol nincs ilyen elvárás, ott az ingyenes alapok is tökéletes szolgálatot tesznek. Ilyen esetben is szükség van szakemberre a weboldal elkészítéséhez és karbantartásához, hiszen a weboldal az egyik legfontosabb értékesítő eszköze egy vállalkozásnak (5 hiba amit el kell kerülni a weboldal készítes során).  

2. Keresőoptimalizálás (SEO) 

3. Közösségi média 

Hazánkban a három legelterjedtebb közösségi média platform, melyet a vállalkozások is előszeretettel használnak, a Facebook, az Instagram és a LinkedIn. Az e felületeken folytatott kommunikáció és a megjelenített hirdetések fontos részét képezik a marketing stratégiának, azonban itt is több szempontot figyelembe kell venni. Mindhárom platform különböző típusú kommunikációt kíván meg, és a vállalkozás profiljától függően nem biztos, hogy egy cégnek mindre szüksége van ( közösségi média marketing ). Hiába halljuk, hogy az Instagram az új trend, nem biztos, hogy jelen kell lennünk, ha nem tevékenységünk nem illeszkedik, vagy ha a célcsoportunk nincs a felhasználói között. A közösségi média kommunikációt is számos eszköz segíti, amelyekkel kreatív tartalmakat hozhatunk létre, optimalizálhatjuk a bejegyzések megosztásának idejét (Hootsuite, Later.com). 

4. Hírlevél 

Az e-mail marketing a mai napig jelentős konverziós arányt eredményező eszköz, annak ellenére, hogy az emberek jelentős része rengeteg hírlevelet kap. Mégis, ha érdekes tartalmat küld ki feliratkozóinak, az Ön hírlevele lesz az, amit a napi 10-ből elolvas a címzett, ez a fajta kommunikáció közvetlenebbül szólítja meg és nagyobb elköteleződést eredményez. Ráadásul a különböző technológiai eszközök segítségével a felhasználók viselkedése alapján összetett automatizált folyamatokat alakíthatunk ki, amelyek segítségével minden feliratkozónak olyan ajánlatot juttathat el, amely a legrelevánsabb számára (Mailchimp, Constant Contact). 

5. Analitika, mérések 

Az online marketing legnagyobb előnye, hogy minden mérhető. Ha megfelelően állítja be a mérési rendszereket és követi a különböző megosztásokat, hirdetéseket, akkor pontosan fogja tudni, melyik platform milyen eredményeket hozott Önnek. Követhető, honnan érkezett vásárlás, ajánlatkérés, feliratkozók, vagy melyek azok a platformok, ahonnan ugyan sok átkattintás érkezik, de nincs elköteleződés. Itt is számtalan lehetőség áll Ön előtt, az alap Google Analytics mérésektől kezdve, ahol magunk bogarásszuk át az egyes adatokat, a komplex, riportokat készítő rendszerekig. Érdemes figyelembe venni, hogy mindez időigényes folyamat, akkor fektessen bele, ha az adatok elemzésére is biztosított a kapacitás. Nincs értelme számokat gyűjteni, ha aztán semmilyen következtetést nem von le belőle, nem fejleszti az eredmények függvényében a marketing tevékenységét.  

6. CRM 

A CRM rendszerek segítségével könnyen és átláthatóan tudja követni, ügyfelei hol tartanak a vásárlási folyamatban. Ezzel elkerülheti, hogy észrevétlenül „elveszítsen” egy vásárlót, láthatja, az értékesítési tölcsér mely állomásán a legnagyobb a lemorzsolódás, és automatizált folyamatokkal támogathatja az értékesítést. A rendszerek összetettségétől függően itt is több különböző megoldás közül választhat, fontos szempont, hogy meglévő rendszereivel integrálható legyen, és olyan funkciókat tartalmazzon, amelyek relevánsak az Ön számára (Hubspot, MiniCRM). 

7. Feladatkezelés 

A fentiek mind a „külsős”, ügyfelekkel történő interakcióra fókuszálnak, de ugyanúgy a tech stack részét képezi a megfelelő feladatszervező eszköz kiválasztása, amely a csapatmunkát támogatja és teszi hatékonyabbá. Miközben arról olvashatunk, hogy az e-mail idővel eltűnik majd a munkahelyi kommunikációból, jól látható, hogy a napi munkavégzést mennyivel átláthatóbbá teszi egy projekt menedzsment eszköz. Ezekben egy helyen látja az elvégzendő feladatokat tartalmazó táblát, felelősöket, határidőket, és az összes, az adott feladathoz kapcsolódó dokumentumot, jegyzetet (Trello, Asana, Slack). 

Most már látja, mi mindenből áll össze a marketing tech stack. Hogyan tudja kialakítani vállalkozása számára a leginkább ideális technológiai eszköztárat? Következő bejegyzésünkben összegyűjtjük azt az 5 kérdést, amit érdemes feltenni a marketing technológiai eszközök kiválasztása előtt! 

Nem szeretne lemaradni a bejegyzésről? Iratkozzon fel hírlevelünkre! 

Kohanecz Margó

Talán a következők is érdekelnek